onsdag, augusti 01, 2012

Äventyr till sjöss

Den här sommaren har visat sig att bliva utmaningarnas sommar. Handlöst har jag kastat mig, stundtals utan skyddsnät, in i äventyr som gått utanför min "normala" säkerhetszon.
Kanske har det med ålder att göra?
Eller överlevnadsinstinkten?
Äventyrslustan?
Nåväl.
Att resa till andra sidan jorden med alla min fyra barn VAR ett äventyr. Inte tu tal om annat. Den upplevelsen sitter fortfarande som en varm, go marschmallows i kroppen och jag är oerhört glad över att jag vågade göra det.
Så. Har man åkt bil i Californien vågar man åka bil i Sverige tänkte jag och styrde kosan norrut mot Hudiksvall. Av bara farten hamnade jag sen i en kajak. Bara sisådär. Det stod i vägen kan man säga. Eller, låg i sjön.
Har jag paddlat kajak förut?
Nopes. Aldrig.
Har jag tyckt att det sett häftigt ut och undrat hur det skulle vara?
Japps. Många gånger.
Sagt och paddlat. Det hampade sig även så pass att av de två mycket goda vännerna jag besökte är just en kajakinstruktör. Hurra!
Det var hur häftigt som helst att glida fram på vattnet, (kanske tog det en liten stund att tråckla sig ner i sittbrunnen......) kanske inte på den rakaste kurs instruktören skådat men jag kom i alla fall framåt, kunde svänga tillbaka och kantrade inte.
Fast det skulle man också lära sig. Att välta kajak och ta sig ur den, hängandes upp och ner i vattnet.
"Inte absolut nödvändigt" tänkte jag först och letade febrilt efter kajakparkeringsplatsen.
Men.
Ivrigt påhejad av en fantastisk hejarklack på bryggan, fina, lugna instruktören i kajaken bredvid gjorde jag det.
What the heck!
Frivilligt. Enda skyddsutrustningen var flytväst och näsklämma a la Ester Williams. Så kajaken tippades, jag hängde upp och ned i vattnet, lossade "stänkskyddet" och tog mig ur och upp i friska luften.
Blir man glad och stolt över sig själv eller blir man glad och stolt över sig själv?!
På kvällen, flera timmar efter detta, tog vi en tur med bastuflotten. Eldade kaminen röd, svettades floder och hoppade spritt språngande rakt ned i sjön och ta mig tusan om jag inte kände mig alldeles lycklig och fri då?
En perfekt utmana-ladda-batterierna-träffa-goda-vänner-helg!
Av bara farten har det idag blivit mitt-i-veckan och det är lediga dagen. En dag för återhämtning och bara ta det lugnt. Eller. Det var visst någon som andades något om segelflygning????????

Först ser man till att tant sitter fast ordentligt i sittbrunnen......

...... sen skjutsar man ut henne på sjön. Tant på vift i en kajak! En underbar känsla!

Mitt i "vältet". Jo. Det pirrade i magen!
x
Sen infann sig det stora lugnet! 

5 kommentarer:

  1. Jag är grymt imponerad av dig! Paddla kajak visst, men att kantra den och sedan ta sig ur... nä fy vad läskigt!!
    Stor guldstjärna till dig!
    Det är vist utmaningarnas år för dig i år :)
    Kram på dig tuffing!

    SvaraRadera
  2. Det var så underbart att få rå om dig enhelg. Kom flera gånger, med elelr utan kidsen och sommar som vinter:-))
    Krammmmm på dig tuffingen!

    SvaraRadera
  3. En fin sak med gäster är att man kommer sig för att göra de mysiga sakerna som annars lätt bara inte blir av. Att man sen får dela upplevelsen är ännu finare!
    Du var himla modig!!
    Kram på dig! Ove

    SvaraRadera
  4. Du är grym! Tummen upp, för bästa Cina.

    SvaraRadera