onsdag, juni 19, 2013

Drömkåken

Man har hittat ett hus. Ett sekelskifteshus med innerväggar klädda i vit råpanel, gråmålade slitna trägolv och kakelugnar. Det DÄR huset! Drömhuset! På helt fel ställe, i helt fel tid, fel storlek, fel läge, fel färg.
Ett hus jag behöver säga "nej" till.
Lilla hus.
I love you.
Jag skulle trivas hos dig. Jag skulle älska att gå upp för din slitna, lite lutande trappa, att sitta på verandan och lyssna på skitstora björkens sus, mysa framför brasan, öppna spröjsade dubbeldörrarna mot gräsmattan i sovrummet, njuta av tystnaden när grinden stängs mot lilla gatan. På gamla vedspisen i köket skulle jag duka upp julmaten och tycka om att hämta brödfatet i gamla skafferiet med skeva dörren och stora nyckeln. I övre hallen skulle min italienare trivas, staffliet, min pärla och oj, vad jag skulle tycka om att måla där när ljuset strömmar in från alla håll genom spröjsade fönster. Om jag mot förmodan skulle tröttna på att måla skulle jag kunna njuta av utsikten, det vita planket med tänkt spalje´av armeringsjärn där röda klätterosor, klematis och kaprifol skulle kunna klättra.
Jag åkte dit på visning för att övertyga mig själv om att det var ett mycket opraktiskt och för litet hus men jag blev kär. I huset också.
Lärdom: SLUTA häng på Hemnet och gå INTE på visningar i renoverade sekelskiftesvillor.
#dagenssuckochstönvarföråktejagdit#.

Knotiga äppelträd, verandahäng, planket........... (bild från SkandiaMäklarna)
Hej hallen och lutande fina trappan! Det var väl här det sa "klick"???? (bild från SkandiaMäklarna).

8 kommentarer:

  1. Aj då! Jag tycker du ska gå in på Hemnet igen och simrishamns kommun......... Åh, säger jag bara!
    Var ligger Drömhuset?

    SvaraRadera
  2. Jösses så vackert! Förstår att ni klickade... ;-)

    SvaraRadera
  3. Ezter: Nä du! ;)! Jag har spärrat Hemnet på min dator...... Torshälla. 1,5 mil härifrån, åt helt fel håll!

    Fru Fransson: Ja, eller hur! Fantastiskt hus!

    SvaraRadera
  4. Tror att jag skulle känt likadant då jag klev in i den hallen. Ser jättefint ut :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag kan också se mig själv bo där :-)

    SvaraRadera
  6. Klickade in på det :) Storleksmässigt påminde de om vårt hus. Lagom :) Äppleträd har vi, men inget sekelskifteshus eller eldstäder... Ingen lutad trappa heller. Bara en oslipad, olackad ;)

    SvaraRadera
  7. Önskar dig en härlig midsommar helg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Åååååh. Älskar renoverade sekelskifteshus. Älskar!
    Det absoluta drömhuset här i Landvetter var till salu för ett par veckor sen. Jag fick stålsätta mig ...

    SvaraRadera